CommonEasy is betaalbaarBetaalbaarMet CommonEasy heb je grip op je geldGripMet CommonEasy scoor je makkelijk karma puntenEasyKarma

Jouw situatie krijgt de support die het verdient!

Hoe maak je melding van je arbeidsongeschiktheid

Wanneer je verwacht voor langere tijd niet te kunnen werken, meld je dit zo snel mogelijk via het platform door een situatie-formulier in te vullen.

1

Maak melding van je situatie

Als je langer dan 3 weken ziek bent, of verwacht langer dan 1 maand ziek te gaan zijn meld je dit via de website door een situatieformulier in te vullen.

We vragen je om een situatie volledig en duidelijk te melden om twijfels bij andere deelnemers in het netwerk te voorkomen.

2

CommonEasy neemt contact op

Na het indienen van een situatie volgt een intakegesprek met een onafhankelijke partij om je situatie verder te bespreken. Om gebruik te maken van CommonEasy, moet je voldoen aan enkele voorwaarden.

  • De backup is meer dan 6 maanden geleden ingesteld en actief.
  • Wijzigingen in de ingestelde wenselijke dekking zijn pas na 3 maanden actief.
  • Je hebt minimaal 5 connecties met andere deelnemers
  • Je hebt geen betalingsachterstand.
  • Bij inschrijving en daarna minimaal eens per half jaar vul je een check-in op ons platform in.

3

We delen je verhaal, start van de wachttijd

Bij CommonEasy vang je de eerste maand van arbeidsongeschiktheid zelf op, dit is het eigen risico.

De eerste gift vindt plaats op de 28ste dag van de eerstvolgende maand nadat je arbeidsongeschikt bent geworden. Het aantal giften dat je per situatie kunt ontvangen, is gelimiteerd:

  • Maximaal 24 maanden bij overduidelijke fysieke klachten (bijv. kanker, long covid).
  • Maximaal 12 maanden als er geen sprake is van fysieke klachten (bijvoorbeeld burn-outs en depressies).

4

Jij focust op je herstel, je ontvangt maandelijks een gift

We verwachten dat je tijdens je situatie volledig toegewijd bent aan je herstel en verantwoordelijkheid neemt voor je eigen genezingsproces. Elke maand geef je een update aan je netwerk over hoe dit verloopt.

Zowel CommonEasy als het netwerk verwachten dat je de nodige stappen onderneemt om je herstel te bevorderen, zoals het opstellen van een herstelplan, het zoeken van professionele ondersteuning, het waarborgen van rust en routine, en deelname aan de intervisie van CommonEasy (tenzij anders overeengekomen).

Elke nieuwe gift moet moet vóór de 26ste van de maand worden aangevraagd via ons update formulier op de website.

5

Je bent weer hersteld en kan weer verder met ondernemen!

Zodra je weer bent hersteld meld je je beter bij CommonEasy. Je kunt de leden die jouw maandelijks hebben geholpen bedanken voor hun bijdrage!

Spelregels

Onze intentie is dat CommonEasy voor ons allemaal een betaalbaar, betrouwbaar en toegankelijk vangnet biedt, met een aangename omgang. We streven naar een zelfregulerend platform voor bewuste ondernemers, waarbij er geen ruimte is voor kleine lettertjes, uitzonderingen en een overvloed aan regels. In plaats daarvan hanteren we duidelijke kaders en voorwaarden.

Onoverkomelijkheid

Welkom bij CommonEasy, het vangnet voor ondernemers in onverwachte situaties waarin je niet kunt werken vanwege je persoonlijke gezondheid. We staan voor je klaar wanneer het leven een onverwachte wending neemt, zodat jij je kunt concentreren op je herstel zonder je zorgen te maken over financiële zaken.

Keuzes of pech

Bij CommonEasy geloven we in solidariteit en het ondersteunen van elkaar. Ons netwerk is echter niet bedoeld om risico's op te vangen die voortkomen uit een ongezonde bedrijfsvoering, falend ondernemerschap, mantelzorg, zwangerschap of geplande zorg/cosmetische operaties. We willen je graag helpen in tijden van onverwachte gezondheidsproblemen.

Gezondheid

Om gebruik te maken van CommonEasy, moet je voldoen aan enkele voorwaarden. Op het moment van het instellen van een backup verklaar je gezond te zijn en verwacht je de komende zes maanden geen beroep te hoeven doen op CommonEasy.

Ondernemerschap & Inkomenstoets

We verwachten dat je in je levensonderhoud kan voorzien met je onderneming.

Bij het indienen van een situatie toetsen we je gemiddelde winst op basis van de winst- en verliesrekening van de afgelopen 6 maanden of langer. De gemiddelde winst moet hoger zijn dan 80% van de ingestelde dekking om in aanmerking te komen voor ondersteuning.

Zwangerschap

Een zwangerschap komt meestal voort uit een kinderwens die jij met je partner deelt. CommonEasy gaat ervan uit dat je de geboorte van je kind plant en voorbereidt. In die zin is er dus geen sprake van onoverkomelijkheid.

Ook verwachten we dat jij en/of je partner ruimte hebben ingebouwd om eventuele ziektebeelden of neveneffecten die ontstaan door de bevalling en/of zwangerschap zelf op te kunnen vangen.

Dekking

Als deelnemer ontvang je een maandelijkse gift ter hoogte van de gerealiseerde dekking via ons netwerk, maar niet hoger dan de opgegeven wenselijke dekking. We berekenen de gift op basis van de laatste instellingen van je peers in het netwerk, minimaal 1 maand voordat de situatie werd ingediend. Nieuwere instellingen worden niet meegenomen.

Melden situatie

We vragen je om een situatie volledig en duidelijk te melden om twijfels bij andere deelnemers in het netwerk te voorkomen.

Hierna volgt een intakegesprek met een onafhankelijke partij. Voor het intakegesprek, de intervisiegesprekken en de voortgangsgesprekken factureren wij een eenmalige bijdrage van 150 euro (excl. btw). Indien mogelijk haalt CommonEasy dit direct van de wallet af.

Voorwaarden

Om een situatie in te dienen en een gift aan te vragen, moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • De backup is meer dan 6 maanden geleden ingesteld en actief. Voor deelnemers die zich na 3 april 2024 hebben ingeschreven en waarbij geen sprake is van fysieke klachten (bijvoorbeeld burn-outs en depressies) moet de backup langer dan 24 maanden geleden ingesteld en actief zijn.
  • Wijzigingen in de ingestelde wenselijke dekking zijn pas na 3 maanden actief.
  • Je hebt minimaal 5 connecties met andere deelnemers op ons platform.
  • Er is geen betalingsachterstand.
  • Bij inschrijving en daarna minimaal eens per half jaar heb je een check-in op het platform ingevuld.

Gift

Deelnemers ontvangen de eerste maand van arbeidsongeschiktheid geen gift, dit is het eigen risico. De eerste gift vindt plaats op de 28ste dag van de eerstvolgende maand nadat de deelnemer arbeidsongeschikt is geworden.

Het aantal giften dat je kunt ontvangen, is afhankelijk van het type situatie:

  • Maximaal 24 maanden bij overduidelijke fysieke klachten (bijv. kanker, long covid).
  • Maximaal 12 maanden als er geen sprake is van fysieke klachten (bijvoorbeeld burn-outs en depressies).

Maandelijkse update

Elke gift moet worden aangevraagd via ons update formulier op de website en moet vóór de 26ste van de maand worden ingediend.

We vragen deelnemers in een situatie om maandelijks een update te geven over hun herstel. Dit kan via de webpagina van de betreffende situatie. Het formulier bevat informatie die alleen toegankelijk is voor de connecties die bijdragen aan de gift. Zonder een update kunnen deelnemers geen nieuwe gift aanvragen.

Herstelperiode

Tijdens je situatie verwachten we dat je je volledig richt op je herstel en de verantwoordelijkheid neemt voor je eigen genezingsproces. Dit omvat het opstellen van een herstelplan, het zoeken van professionele ondersteuning, het waarborgen van rust en routine, en deelname aan de intervisie van CommonEasy (tenzij anders overeengekomen).

Als je onvoldoende communiceert over het verloop van je herstel, behoudt CommonEasy zich het recht voor om de maandelijkse gift stop te zetten.

Aaneengesloten Situaties

Als je binnen twee jaar na je laatste ontvangen gift opnieuw ziek wordt, worden de vergoede maanden van de vorige ziekteperiodes opgeteld bij de nieuwe ziekteperiode. Hierdoor kan het voorkomen dat bij een nieuwe situatie minder dan de maximale 2 jaar wordt bijgedragen.

Bezwaar

Bijdragers aan een gift kunnen bezwaar maken tegen een situatie. CommonEasy neemt dit bezwaar in behandeling en kan een derde partij om opheldering vragen. Als blijkt dat de situatie en gift niet voldoen aan de bovenstaande spelregels, kan de gift worden stopgezet.

Terugwerkende kracht

Je kan alleen een gift aanvragen voor een situatie waar je nu in zit. Wacht daarom niet te lang met het melden van je situatie.