Karmapunten, wie scoort ze niet graag?
Karmapunten, wie scoort ze niet graag? Als ik de heren van CommonEasy mag geloven, kan ik ze op dit platform supermakkelijk verdienen. ‘Easy karma’ is een belangrijke pijler van deze alternatief voor arbeidsongeschiktheidsverzekering. Klinkt goed, maar hoe gaat dat precies in z’n werk?
First things first. Wat is karma precies? Het begrip komt van het hindoeïsme en het boeddhisme en betekent letterlijk ‘handeling’, ‘actie’ of ‘daad’. In de praktijk wordt er vaak mee bedoeld dat alles wat we doen, denken of zeggen als een boemerang weer bij onszelf terugkomt. Dus als je iemand helpt, word je er zelf ook beter van. Bovendien vergroot het de kans dat de ander jou ook helpt aanzienlijk. Win-win! Als freelance tekstschrijver probeer ik ook regelmatig projecten op te pakken die de wereld een klein beetje beter maken, dus volgens mij zit ik hier goed.
Nieuwsgierig begin ik aan het inschrijfproces. Meteen vult mijn scherm zich met een voorbeeldcase. Een filmpje van freelance kok Casper, die na een acute darmaandoening een half jaar uit de running is. Een energieke vent die door een ziekte werd overvallen. Bijna beangstigend, want ik ben ook nooit ziek. Steunberichtjes van mensen uit zijn CommonEasy-kring lopen door het beeld. Hartverwarmend. En inderdaad, meteen voel ik de behoefte om hem te helpen. Maar misschien vooral omdat er directe reden voor is: Casper is ziek. En de meeste CommonEasy-leden komen gezond en zonder connecties de community binnen. Is dat genoeg voor een gunfactor?
Easykarma volgens oprichter Jip:
,,Het is een kleine moeite om de redder in nood te zijn. Een minimaal bedrag maakt een groot verschil als je in de puree zit. Diep in de puree. Bovendien wordt het inkomen je echt gegund, door andere ondernemers die jouw verhaal snappen en je een extra hart onder de riem steken!”
Hoe vinden leden het om geholpen te worden?
Natasja Schrijvers, freelance keramiste: ,,Ik ben sinds 2,5 jaar lid van CommonEasy en lig er vier maanden uit omdat ik een nieuwe heup heb gekregen. Ik vind het bijzonder om op deze manier geholpen te worden, dat niet alleen in je eigen cirkel, maar ook de tweede en derde je helpen. Het voelt warm zakelijk: verhalen worden niet op een zoetsappige manier weergegeven, niet te emotioneel. We zijn allemaal ondernemers en dan help je elkaar gewoon. Ik ga iedereen nog persoonlijk bedanken! Nu probeer ik online tekeningen van Utrecht te verkopen, zodat ik de derde en vierde maand zelf kan betalen.
Hoe vinden leden het om andere leden te helpen?
Erwin de Boer vindt het geweldig om CommonEasy iets voor een ander te doen. Hij helpt met geld, maar ook met coaching. ,,Van sommige leden ken je de situatie goed, in andere gevallen lees je alleen de aanvraag. Ik stuur ook weleens uit mezelf berichtjes naar zieken.” De Boer ziet CommonEasy als een manier om de wereld te verbeteren en als alternatieve functie van geld. ,,Bij CommonEasy gaat het niet om macht of koopkracht. We gooien alles op een hoop voor wie het nodig heeft!”
Er is maar een manier om daarachter te komen. Ik vul mijn gegevens in, tik een gezellig verhaaltje over mezelf en upload mijn sympathiekste foto. Nu nog een vangnet. Scrollend door de ledenlijst ontdek ik dat ik precies twee mensen ken. Wat nu? Jip stelt me gerust: ,,Dat is genoeg, omdat je ook kunt terugvallen op het netwerk van je netwerk. Ook introduceren we ieder lid op de Facebook-community en het is handig als je jezelf daar ook even voorstelt. Ja, vertrouwen is een werkwoord! Je kunt ook aan connecties werken en mensen leren kennen via CommonEasy! Echt communiceren zorgt voor een lekker gevoel als je kunt helpen!”
Ik doe het meteen en krijg vrij snel een uitnodiging van Tineke om te connecten. Ook oppert ze haar pedicure als contact. Helemaal leuk natuurlijk! Wel rijst bij mij de vraag of mensen daadwerkelijk contact willen leggen, of vooral hun kring zo groot mogelijk willen maken. En hoe erg is dat?
,,Niet erg,” aldus oprichter Jip de Ridder. ,,CommonEasy is een levend experiment in vertrouwen, elke dag leren we iets nieuws. Bijvoorbeeld dat de support en vooral de erkenning van andere ondernemers die je krijgt voor jouw situatie enorm helpt bij je herstel. Dat is echt bijzonder!
Toen een goede vriend van me in de kreukels lag waren de reacties op zijn verhaal zo mooi! Mensen gunden hem rust in zijn hoofd. Ook toen ik mezelf aanmeldde boden andere ondernemers op allerlei manieren hulp aan. Wandelingetjes, maar ook meedenken en klanten overnemen. ,,Bij CommonEasy ben je zelfstandig, maar niet alleen!”
CommonEasy gaat er dus vanuit dat de meesten oprecht willen helpen. ,,Daarvoor hoef je niet per se met iemand in de wieg gelegen te hebben, je gunt de andere ondernemer de support die je zelf ook wil ontvangen. Je steunt iemand al voor gemiddeld €5,19!”
Oke, het is duidelijk. Elkaar opvangen met een netwerk maakt helpen dus betaalbaar, makkelijk en voldoenend: dat is inderdaad easy karma!